Overstappen naar barefoot schoenen: een uitgebreide handleiding

Je bekijkt nu Overstappen naar barefoot schoenen: een uitgebreide handleiding

Bij het overstappen van “moderne” schoenen naar barefoot schoenen komt best even wat kijken. Het is niet te vergelijken met van bikini naar badpak. Je lichaam heeft jarenlang ondersteuning gehad van je schoenen en is, zo gezegd, slap geworden. In deze blog lees je alles wat je hierover moet weten!

Voordelen blootsvoets lopen

Je voeten staan in verbinding met heel je lichaam. Al duizenden jaren worden er in de Chinese geneeswijzen voetmassages toegepast. En dat is niet zomaar. Op de zool van onze voeten zitten allerlei drukpunten, ookwel reflexpunten genoemd. Deze staan in verbinding met al je organen. Door bepaalde reflexzones te masseren, kan je lichaam in balans worden gebracht. Bij blootvoets lopen, worden deze reflexpunten ook gestimuleerd.

Andere voordelen zijn:

  • Je voeten en benen worden sterker
  • Je balans en stabiliteit wordt verbetert
  • Betere doorbloeding in je voet
  • Meer contact met de ondergrond en contact met tastzintuig
  • Zorgt voor een betere lichaamshouding
  • Zorgt voor ruimte en spreiding van de tenen
  • Je gaat bewuster lopen

Bovenstaande voordelen zijn ook van toepassing als je barefoot schoenen/minimalistische schoenen draagt. Het voordeel van deze schoenen is dat ze je bescherming bieden tegen scherpe ondergronden.

Nadelen barefoot schoenen

Een nadeel kan zijn dat je minder keuze hebt bij het uitkiezen van schoenen, sommige mensen vinden de schoenen zelfs lelijk. Ik vind zelf van niet en er komen steeds meer barefoot schoenen op de markt. Ze zien er wel anders uit, maar ik hou van anders!

Daarnaast zou een nadeel kunnen zijn dat je tijd nodig hebt om te wennen aan je nieuwe schoenen of manier van lopen.

Wat is een barefoot schoen precies?

En wat is er “mis” met moderne schoenen?

Een barefoot schoen, ook wel minimalistische schoen, is helemaal plat en heeft dus geen ondersteuning onder de voetholte en geen hak (ook wel Zero Drop). Een hak zorgt er voor dat je als het ware naar voren worden geduwd, waardoor je lichaam/wervelkolom je in balans moet brengen. Ookal denk je dat je geen hak hebt: bijna elke klassieke schoen heeft een verhoging bij de hiel.

Daarnaast heeft een barefoot schoen de natuurlijke vorm van een voet en is er dus veel ruimte voor je tenen. Hierdoor kun je tenen strekken en spreiden. Het veel dragen van bijvoorbeeld punt schoenen, kan ervoor zorgen dat je voeten ook zo gaan staan. Zoals ik een scheve grote teen heb (meer hierover in de oefeningen hieronder).

Ook is de zool van een barefoot schoen flexibel, zodat de bewegingen van het lopen vanuit de hele voet komen. Stugge schoenen zorgen ervoor dat botten en spieren in je voet niet gebruikt worden. Flexibele schoenen zorgen er juist voor dat deze wél gebruikt worden en daarmee worden je voeten sterker.

Naast flexibiliteit van de zool, is de dikte ook belangrijk. De zool moet namelijk dun genoeg zijn om de grond eronder goed te kunnen voelen, waardoor de informatie doorgestuurd kan worden naar onze hersenen. Bij een dikke zool, is er bijna geen informatie om door te sturen.

Elke voet heeft meer danduizenden zenuwuiteinden”

Tot slot is een barefoot schoen lichtgewicht, zodat je zoveel mogelijk vergelijkbaar is als wanneer je geen schoenen draagt.

barefoot schoenen Mindful Green
Barefoot & More heeft een ruim assortiment aan barefoot schoenen

Tips overstappen naar barefoot schoenen

Doe het langzaam aan

Je hebt misschien al tientallen jaren gelopen op moderne schoenen. Daarom is het zeer waarschijnlijk dat je lichaam en voeten even moet wennen. Geef dit de tijd en heb geduld. Je spieren en pezen in je voeten zijn praktisch gezegd “lui” geworden.

Ik ben begonnen met korte wandelingen en had de eerste drie dagen gevoelige hielen tijdens het lopen. Daar moet ik bij zeggen, dat ik af en toe al een wandeling blootsvoets liep. Tegelijkertijd heb ik altijd al “probleemvoeten” gehad. Lees meer over mijn ervaring aan het einde van deze blog.

Vergelijk jezelf niet met mijn ervaring (of anderen) en luister naar je eigen lichaam. Ik ga je geen advies geven over hoe je dit het beste kunt opbouwen: dit voel je zelf het beste.

Voorbeeld: je kunt beginnen met een 10 minuten wandeling en dit stapsgewijs opbouwen. Of als je een kantoorbaan hebt, kun je je barefoot schoenen naar werk dragen. Op die manier loop je kleine stukjes naar de wc of waterkoker.

Train je voeten

Doe elke dag een paar simpele oefeningen om je voeten te trainen. Het hoeft je niet eens extra tijd te kosten, veel oefeningen kun je tijdens een andere bezigheid doen. Zie kopje oefeningen. Katy Bowman van Nutritious Movement, dé expert op het gebied van natuurlijk bewegen en blootsvoets lopen, adviseert om de oefeningen minimaal een maand te doen.

Loop thuis zoveel mogelijk blootsvoets

Een makkelijke manier om te wennen aan barefoot schoenen, is om thuis blootvoets te lopen.

Begin met wandelen

Steeds meer mensen zien de voordelen in van barefoot hardlopen en willen dit uitproberen. Bij hardlopen is het nóg belangrijker om rustig aan te doen en daarom zou ik eerst beginnen met wandelen.

Bonustip: yoga

Een van mijn favoriete manieren om meer in balans te zijn met je lichaam, is yoga. Hiervoor heb ik een leuke video tip van Yoga With Adriene (ik hou van haar videos): yoga voor de voeten.

3 oefeningen om je voeten te versterken

1. Tenen spreiden | Spreid voorzichtig en rustig je tenen uit elkaar met je vingers. Een makkelijke houding hiervoor is als je je enkel legt op de knie van je andere been. Begin met 10 seconden lang dit te doen en doe dit steeds langer.

2. Voet masseren met een bal | Breng je gewicht langzaam op de bal en beweeg van ♫ voor naar achter, van links naar rechts ♫. Je kunt variëren formaat en stevigheid. Op het begin zul je het misschien fijner vinden om hierbij te zitten.

3. Balanceren op één been | Sta blootsvoets op het ene been en buig het andere been lichtjes zodat deze van de vloer komt. Deze oefening heb ik vaak tijdens het tanden poetsen gedaan. Uiteindelijk kun je dit jezelf moeilijker maken door op een handdoek of kussen te gaan staan.

Wil je meer weten over hoe je je voeten kunt versterken? Of wil je graag van je hallux valgus afkomen? Dan raad ik je aan om een training te volgen bij voetentraining.nl

Mijn ervaring, als iemand met “probleemvoeten”

Eerst even een stukje achtergrond: op mijn tiende ging ik voor het eerst naar een podoloog, omdat ik wat klachten had aan mijn voeten. Er werd mij verteld dat ik platvoeten heb, net als mijn broers en moeder. Ik kreeg steunzolen en die heb ik élke dag gedragen tot mijn 24e, 14 jaar lang dus.

Door de jaren heen kreeg ik verschillende klachten erbij. Wat mij het meest is bijgebleven is dat ik bijna dagelijks door mijn enkel ging, ik lichte X-benen kreeg, mijn grote teen scheef ging staan (hallux valgus) en veel last had last van hielspoor. Ik kreeg af en toe wat oefeningen van de podo, die langzamerhand hielpen. Maar echt weg gingen mijn klachten niet.

Op een dag voelde ik dat ik klaar was met steunzolen en klaar was met stevige schoenen die mijn slappe voetjes zouden ondersteunen.

En mijn gevoel is juist geweest. Ik loop nu 6 maanden op barefoot schoenen, sinds eind oktober 2021. En mijn voeten zijn sterker dan ooit. Ik kan bijvoorbeeld makkelijk op één been staan. Terwijl ik kan me nog goed herinneren hoe ik, met volle concentratie, al na een paar seconden stond te wiebelen. Nu hoef ik niet eens te tellen, ik blijf toch wel staan!

mijn voeten zijn sterker dan ooit”

Mijn hielspoor is voor de zon verdwenen. Waar ik zó ontzettend dankbaar voor ben. Als twintiger wil je niet constant willen zitten, omdat staan te veel pijn gaat doen.

Ik hoop je met mijn verhaal te inspireren te vertrouwen op je eigen voeten. Je voeten kunnen écht sterker worden. Misschien heb je meer of minder tijd nodig dan ik, iedereen is anders. Maar ik heb er alle vertrouwen in, dat jij het ook kan. Zeker als je de oefeningen erbij toepast.

Wie kan er niet op barefoot schoenen lopen?

Eigenlijk kan iedereen op barefoot schoenen lopen. Mensen met diabetes type I en II en mensen waarbij het vetkussen onder de voorvoet verdwenen is, moeten wel een extra binnenzool gebruiken. In de meeste barefoot schoenen is dit ook mogelijk en worden deze apart verkocht.

Waar koop je barefoot schoenen?

Barefoot & more

Barefoot & more is een fysieke en online winkel in Arnhem, met ruim assortiment. Het fijne hieraan is dat je kunt passen, maar ook kunt bestellen. Een greep van hun beschikbare merken: Freet, Merrell, Xero shoes, VIbram (Fivefingers) en Vivobarefoot. Enorm veel keuze dus!

Ik heb zelf Merrel Vapor Glove 4 bij Barefoot & More aangeschaft, en die zitten mij verrukkelijk.

Ahinsa

De barefoot schoenen van Ahinsa worden ontworpen door een fysiotherapeut en worden met de hand gemaakt in Tsjechië en Kroatië. Dat ze in Europa worden gemaakt is voor mij een groot pluspunt. Alle schoenen van Ahinsa zijn vegan en zonder dierenleed gemaakt.

Lees ook: De beste vegan barefoot schoenen voor in de winter: een uitgebreide review

Wildling

Het Duitse merk Wildling heeft een aantal leuke vegan barefoot schoenen met erg bijzondere namen! Deze schoenen zijn voor een groot deel gemaakt van natuurlijke materialen, waaronder hennep, katoen, linnen en kurk. Daarnaast toch ook een laagje polyester. De schoenen worden geproduceerd in Portugal.

Ik hoop dat je na het lezen van deze blog geïnspireerd voelt om vaker blootvoets te lopen en je moderne schoenen te vervangen met barefoot schoenen. Wil jij jouw ervaring delen of een vraag stellen? Reageer hieronder!

Bronnen

1) Sarah T Ridge (2019) Walking in Minimalist Shoes Is Effective for Strengthening Foot Muscles

2) Katy Bowman (2015) Whole Body Barefoot, Transitioning Well to Minimal Footwear

3) Yvonne Bontekoning (2017) Blootvoets lopen, is dat goed of slecht voor je voeten?

Tips barefoot schoen mindful green

Geef een antwoord