Brengt dankbaarheid je meer geluk? De wetenschap + 8 tips

Je bekijkt nu Brengt dankbaarheid je meer geluk? De wetenschap + 8 tips

Het toepassen van dankbaarheid wordt steeds populairder. En niet zonder reden: het zou je gelukkiger maken. In deze blog vertel ik je wat dankbaarheid nou precies is, de wetenschappelijke bewijzen én 8 tips om je dankbaarheid te trainen.

Wat is dankbaarheid?

Wanneer je dankbaarheid beoefent, richt je je aandacht op wat je nu wél hebt: het positieve in het leven. Voorbeelden zijn de mensen om je heen, een dak boven je hoofd en je eigen leven.

Tegelijkertijd ontken je niet de nare of negatieve kanten. Het betekent ook niet dat je áltijd positief moet zijn. Het is simpelweg waar je voornamelijk je aandacht op richt.

The more grateful I am, the more beauty I see.

Dankbaarheid leert je in het nu te leven  

Door dankbaar te zijn, leer je meer in het nu te leven. Het is een toegankelijke methode om mindfulness te bereiken. Je gaat meer beseffen wat je in het nu hebt waar je gezegend mee bent.

Lees ook: wat is mindfulness en hoe begin je ermee?

Vaker dankbaar = vaker positieve emoties

Dankbaarheid is de tegenhanger van negatieve emoties. Er is minder ruimte voor verdriet, woede of angst als je dankbaar bent.

Tegelijkertijd zorgt het trainen van dankbaarheid ervoor dat je vaker positieve emoties zult ervaren, omdat je positieve gebeurtenissen eerder zal opvallen.

Ook helpt het om een moeilijke of vervelende situatie positiever te bekijken of vanuit een ander perspectief. Daarnaast is er aangetoond dat dankbaarheid gerelateerd is aan het ervaren van minder depressieve symptomen (2011).

Minder materialisme

In ieder moment van de dag zijn er dingen om dankbaar voor te zijn, kleine en grote dingen. Zo ben ik heel dankbaar voor de bloemen die buiten groeien of voor een heerlijk kopje thee.

Daarbij zorgt dankbaarheid ervoor dat je minder waarde gaat hechten aan spullen, omdat je vaker blij bent met wat je al hebt (2007).

Dankbaarheid zorgt voor sterkere relaties

Er zijn verschillende onderzoeken die aantonen dat dankbaarheid bijdraagt aan het versterken van relaties. Door dankbaar te zijn voor de mensen om je heen, ga je je beseffen hoe dierbaar ze voor je zijn.

Maar nog meer effect heeft het om je dankbaarheid ook daadwerkelijk te uiten naar je dierbaren (2010). Dit draagt ook bij aan het makkelijker uiten van bezorgdheden over de relatie (2011).

Daarbij spelen betekenisvolle relaties een grote rol in je (mentale) gezondheid. Dit verklaart weer de grote relatie tussen dankbaarheid en gezondheid.

Instagram @mindfulgreen_nl

Maar hoe voel je vaker dankbaarheid?  

Al met al kun je stellen dat het trainen van dankbaarheid bijdraagt aan meer geluk én aan het versterken van je gezondheid (2010). Ook is gebleken dat de effecten van dankbaarheid langdurig zijn (2020).

Er zijn verschillende manieren hoe je dankbaarheid kunt ervaren. Je kunt dankbaar zijn voor de mensen om je heen of met de bezittingen die je hebt. Je kunt openstaan voor al het mooie op deze aardbol, de natuur om je heen. Realiseer je daarnaast het feit dat alles veranderlijk is, niets is permanent. En dus ook dankbaar zijn voor jezelf en je leven.

  • Begin elke dag met dankbaarheid. Op het moment dat je opstaat, bedenk je waar je vandaag dankbaar voor bent.
  • Schrijf een bedankbrief naar een dierbare of jezelf. Geef deze of lees deze op aan diegene. Schrijf er ongeveer een per maand (2011).
  • Schrijf elke avond voor het slapen gaan drie tot vijf dingen op waar je dankbaar voor bent. Ik gebruik hier mijn uitwisbare notitieboek voor en maak hier om de zoveel tijd een foto van. Ook zijn er apps en dankbaarheidsdagboeken.
  • Bedank iemand met je gedachten.
  • Herinner jezelf om dankbaar te zijn door bijvoorbeeld briefjes op te hangen. Elke keer als je er eentje ziet verzin je iets waar je dankbaar voor bent.
  • Sta open voor bedankjes van anderen: ontvang het. In plaats van het weg te schuiven dat het niets is, kun je aangeven dat je het waardeert dat diegene je bedankt.
  • Leef in het huidige moment, door mindfulness toe te passen.
  • Zeg dankjewel tegen anderen, ook voor dingen die je normaal misschien vanzelfsprekend vindt.

Ik hoop je met deze blog te hebben geïnspireerd om met dankbaarheid aan de slag te gaan.

Waar ben jij nu dankbaar voor?

Geef een antwoord