Mindful de feestdagen door: verminder december stress

Je bekijkt nu Mindful de feestdagen door: verminder december stress

De feestdagen zijn voor sommige mensen de leukste periode van het jaar en voor sommigen juist het tegenovergestelde. December zorgt soms voor veel stress, gehaast en weinig zelfzorg. Of je je hierin herkent of niet, deze 21 liefdevolle tips helpen jou om december mindful te ervaren!

December stress

Heel veel mensen ervaren in december door de feestdagen stress (nu.nl). Cadeautjes, surprises, sociale verplichtingen, versieringen, noem het maar op. Wellicht heb je dit jaar minder sociale verplichtingen, of juist meer omdat je in meerdere kleine groepen samenkomt. Misschien is eenzaamheid iets waar je dit jaar tegen aan loopt. Belangrijk is om hierin na te gaan wat jouw behoeften zijn.

21 mindful tips

  1. Wat zijn jouw prioriteiten? Waar liggen je behoeften? Houd deze punten in gedachten.
  2. Zet jezelf en zelfzorg in je prioriteiten lijstje.
  3. Zorg elke dag voor frisse lucht en daglicht.
  4. Blijf bewegen.
  5. Eet met aandacht en heb aandacht voor je lichaam. Genoeg is genoeg.
  6. Beoefen dankbaarheid.
  7. Vertraag, laat je niet mee slepen door de gehaaste buitenwereld.
  8. Wees tevreden met jezelf. Lees ook: liefdevol 2021 in, een mindful benadering op goede voornemens.
  9. Wat staat er op jouw verplichtingen lijstje? Ik moet… Vervang dit met: als ik zou willen, kan ik…
  10. Laat je verwachtingen los over de feestdagen. Vergelijk het dus niet met perfecte Instagram plaatjes of misschien zelfs romantische kerstfilms op Netflix. Leef in het huidige moment en geniet van wat is.
  11. Laat ook je perfectionisme los. Het hoeft niet perfect, dat is een onrealistisch doel. Geniet!
  12. Bewust (niet) shoppen. Less is more en spullen maken niet gelukkig.
  13. Laat je verwonderen door… Kies zelf maar! Ik laat me bijvoorbeeld verwonderen door alle mooie lichtjes.
  14. Geef een plekje voor je verloren dierbaren, wanneer je hier behoefte aan hebt. Bijvoorbeeld met een foto of een kaarsje.
  15. Laat je emoties komen en gaan. Je emoties benoemen helpt om ze een plekje te geven.
  16. Heb lol, lach, knuffel en zing.
  17. Geniet met al je zintuigen. Ruik aandachtig naar de geur van een appeltaart. Kijk naar de kaarsjes. Proef met aandacht de hapjes. Voel de warme trui op je huid.
  18. Haal bewust adem.
  19. Help anderen (maar vergeet nummertje 1 & 2 niet).
  20. Houd af en toe een social media / digitale break. Maakt niet uit hoe lang.
  21. Verbind met je dierbaren en luister met volle aandacht. Zitten de maatregelen jou in de weg? Kijk of je toch kunt samenkomen. Desnoods door een wandeling buiten te maken.

Extra tip: download de gratis 30 dagen challenge: Mindfulness met de natuur in de winter. Een inspiratiebron om te genieten van de winter en naar binnen te keren. Deze ontvang je door je in te schrijven voor de Mindful Green nieuwsbrief:

Ik wil de Mindful Green nieuwsbrief ontvangen

December stress weg?

Ik hoop dat deze tips jou zullen helpen om minder stress te ervaren en meer te genieten. Veel liefde toegewenst!

Liefs,

Lizanne

Geef een antwoord