7 mindful tips om positiever in het leven te staan

Je bekijkt nu 7 mindful tips om positiever in het leven te staan

Wil jij graag wat positiever zijn? En je leven minder laten beïnvloeden door negativiteit? Het toepassen van mindfulness zal je hierbij helpen.  

Met deze 7 mindful tips zul je leren om in het huidige moment te leven met meer positiviteit.

Belangrijkste les

Ik val maar gelijk met de deur in huis met het allerbelangrijkste. Mindfulness leert je namelijk om het huidige moment te accepteren. Alle gevoelens en gedachten mogen er zijn. Juist ook de negatieve. Door dit te accepteren, leer je om je leven minder te laten lijden door negatieve gedachten en emoties. Toch kan mindfulness helpen om een positievere mindset te ontwikkelen. Deze tips zullen je hierbij helpen.

1.     Bedenk waar je dankbaar voor bent

De sleutel naar meer positiviteit in je leven is om je te richten op wat je wél hebt, in plaats van wat je niet hebt. Bedenk waar je in je leven heel blij mee bent, bijvoorbeeld je dierbaren of dat je je hobby.

Wees hier dankbaar voor. Je kunt dankbaarheid meer in je dagelijks leven brengen, door elke dag op te schrijven waar je die dag dankbaar voor was, bijvoorbeeld in een (uitwisbaar) notitieboek. Probeer minstens drie dingen op te schrijven. Ik ben dankbaar voor… Vul maar aan!

Lees ook: voordelen van dankbaarheid

Tip: met mijn kortingscode MINDFULGREEN10 krijg je 10% korting op je uitwisbare notitieboekje van MOYU. Hier lees je mijn review.

2.     Besef dat de toekomst en het verleden niet bestaan, alleen het nu

Vaak als we negatieve gedachten hebben, dan zijn we op veel plekken in ons hoofd, maar vooral niet in het huidige moment. De een denkt aan die akelige situatie op het werk en de ander over dat etentje waar die zo tegen opzit. Of misschien niet eens over een situatie, maar iets over jezelf… Iets in de richting van: ik kan dit niet, ik ben niet goed genoeg, ik ben te dik.

Maar wat als je écht in het nu aanwezig zou zijn? Echt luisteren naar de ander in een gesprek of met aandacht een kop theedrinken. Ik ben nu een kop thee aan het drinken, dus waarom luisteren naar al die gedachten over gisteren en over morgen. 

Door met aandacht in het huidige moment te zijn, zul je leren om je negatieve gedachten steeds minder serieus te nemen en positiever over een situatie te denken.

Lees ook: 23 dagelijkse activiteiten die jij vandaag mindful kunt uitvoeren

3.     Word bewust van je oordelen

We zijn allemaal ontzettend goed in ergens een mening over hebben. Dat is goed, dat is slecht. Dat is mooi en dat is lelijk.

We bekijken de wereld met een gekleurde bril. Onze blik is beïnvloed door al onze ervaringen, die we op verschillende manieren hebben meegekregen.

Mijn vraag is dan ook niet om nooit meer te oordelen, maar zou je wel willen vragen om eens te letten op jouw oordelen over situaties. En hoe dit jouw negatieve gedachten beïnvloedt. Ergens bewust van worden is namelijk de eerste stap.

→ Door minder te oordelen, laat je gebeuren wat er gebeurt zonder constant iets ervan te vinden. Wat uiteraard zorgt voor meer positiviteit.

4.     Wees niet te serieus en maak lol!

Neem niet alles zo serieus en doe ook weleens dingen puur voor de lol! Lach, spring, gooi een bal, maak muziek. Het maakt niet uit. Door te spelen vergeet je de tijd en ga je helemaal op in het huidige moment. Ik weet zeker dat je er blijer door gaat voelen en het positieve ergens van gaat in zien.

Een ander goed idee is om je dag te starten met een glimlach. Turn that frown, upsight down. Zegt mijn vriend altijd. En het werkt echt. Onze hersenen worden gewoon gefopt met die glimlach😊.

spelen en positiviteit

Lees ook: voordelen van spelen voor volwassenen & hoe je meer speelt 

5.     Heb compassie voor jezelf (en anderen)

Compassie voor anderen is vaak makkelijker dan voor jezelf. Maar zeker niet minder belangrijk.

Vaak zijn we té streng voor onszelf: ‘Wat ben ik toch weer onhandig vandaag’ of ‘jeetje, ik heb jezelf weer eens voor schut gezet’ of heel wat anders. Wees eens wat liever voor jezelf.

Soms gaat er iets mis, so what? Laat het los, volgende keer beter.

Treat yourself
as you would
treat a
good friend

6.     Maak gebruik van positieve affirmaties

Door het toepassen van positieve affirmaties ben je bewust bezig met het vervangen van negatieve gedachten met positieve gedachten. Door deze gedachten vaak genoeg te denken, worden ze onbewust onderdeel van onze automatische gedachten. Een hele mooie methode dus voor meer positiviteit.

Voorbeelden:  

  • Ik accepteer wat is.
  • Ik laat los wat is geweest.
  • Ik ben gelukkig met wat ik heb.
  • Ik houd van mijn lichaam.
  • Ik houd van mezelf zoals ik ben.
  • Ik geef mijn lichaam wat het nodig heeft.
  • Ik ben geliefd.
  • Ik ben gezond, tevreden, veilig, dankbaar, waardig.                                                                                                                           

Kies de woorden die bij jou passen, eentje van hierboven of misschien heb je er zelf eentje bedacht. Schrijf de positieve affirmatie op in een uitwisbaar notitieboekje of juist op een post-it zodat je deze ziet. Herhaal deze meerdere keren per dag.

7.     Maak tijd voor jezelf en ga de natuur in

En als laatste tip: maak tijd voor jezelf en ga de natuur in. De natuur helpt je om al je problemen te relativeren.

positiviteit in de natuur

Heb jij de gratis 30 dagen challenge: mindfulness met de natuur al gedownload?

Ik hoop dat ik je met deze blog je hebt geholpen om wat meer positiviteit in je leven te brengen. Wat is jouw beste tip? Laat het mij weten in de reacties!

Dit bericht heeft 2 reacties

  1. Anita

    Ik ga ermee van straft hopelijk krijg ik er wa positiefs van want momenteel is alles zwart

    1. Lizanne

      Heel veel liefde jou kant op, Anita! Liefs, Lizanne

Geef een antwoord