5 veelgemaakte denkfouten over mindfulness ontkracht

Je bekijkt nu 5 veelgemaakte denkfouten over mindfulness ontkracht

Denk jij dat mindfulness zweverig is? Of dat je niet mag denken bij mindfulness? Dan kan ik je geruststellen. Beide beweringen zijn niet waar.

In deze blog ontkracht ik 5 veelgemaakte denkfouten over mindfulness.

1.         Bij mindfulness mag je niet denken en het maakt je hoofd leeg  

Je hoeft absoluut niet te stoppen met denken, dat kunnen wij mensen ook helemaal niet. We denken gemiddeld wel 3000 gedachten per uur.

Wat je wel doet bij mindfulness is je bewust worden van je gedachten in het moment. Telkens merk je je gedachten en emoties op, zonder te oordelen.

Je zult merken, door mindfulness te beoefenen, dat er meer afstand ontstaat tussen jou en je gedachten. Jij bent je gedachten ten slotte niet.

2.        Mindfulness is hetzelfde als mediteren

Veel mensen denken dat mindfulness en mediteren hetzelfde is. En ik moet zeggen, het is ook verwarrend.

Beide hebben het doel om meer in het nu te leven. Maar bij meditatie oefen je met naar binnen keren, op een specifiek moment. Mindfulness pas je toe in het dagelijks leven, dit kan op elk moment en op elke plek. Daarnaast breng je bij mindfulness aandacht naar binnen én naar buiten.

3.        Mindfulness is zweverig

Wellicht ben je er wel van overtuigd dat mindfulness voor zweverige types is. Maar mindfulness is juist een hele down to earth manier die wetenschappelijk onderbouwd effect heeft: stressverlagend, verhoogt concentratie en productiviteit, verbetert relaties én zo is er nog veel meer aangetoond.

Voor deze voordelen hoef je geen boeddha te worden of wierook voor in huis te hebben. Nee, hebt simpelweg meer aandacht voor het moment en daar heb je verder niks voor nodig. Alleen jezelf!

Boeddha denkfouten mindfulness

4.        Ik heb geen tijd voor mindfulness  

Als je geen tijd hebt voor mindfulness, dan is het des te harder nodig. Zo is er ook een heel leuk gezegde over mediteren:

“You should sit in meditation for 20 minutes a day, unless you’re too busy; then you should sit for an hour”.

En voor mindfulness hoef je niet eens 20 minuten of 1 uur te zitten. Je kunt het toepassen bij veel activiteiten die je al doet, zoals bij het afwassen. Breng eens je aandacht naar de warmte van het water op je huid. Of luister aandachtig naar de kraan. Kost geen eens extra tijd.

Lees ook: mindful wandelen, een uitgebreide handleiding

5.        Het doel van mindfulness is om te ontspannen

Ontspannen is niet het hoofddoel van mindfulness. Het doel van mindfulness is om je aandacht te vestigen op wat er nu gebeurt. Ik zeg altijd dat het een aandachtsspier is die je traint. Ontspanning is eerder een bijkomstig voordeel van mindfulness.

Welke denkfouten over mindfulness herkende jij?

Ik hoop hiermee wat denkfouten de wereld uit te hebben gebracht én jou te hebben geïnspireerd om met mindfulness aan de slag te gaan. Mijn 30 dagen challenge: mindfulness met de natuur is gratis te downloaden!

Herkende jij je in de denkfouten? Super leuk als je het laat weten in de reacties.

In deze blog lees je wat mindfulness dan wel is én hoe je ermee begint.

Interessante boeken over mindfulness

Wil je meer gaan lezen over mindfulness? Er zijn super veel interessante boeken over mindfulness. Met het kobo plus abonnement kun je veel gratis boeken lezen, zoals deze twee:

Geef een antwoord