Zorgen voor je mentale gezondheid tijdens de lockdown

Je bekijkt nu Zorgen voor je mentale gezondheid tijdens de lockdown

We doen er van alles aan om niet ziek te worden. Toch hebben de corona maatregelen, en nu ook de strengere lockdown, veel gevolgen voor onze mentale gezondheid. Zoals toename van angst, stress, eenzaamheid en verdriet.

Je mentale gezondheid is diep verbonden met je lichamelijke gezondheid en dus ook je immuunsysteem. Gelukkig kun je zorgen voor je mentale gezondheid, ook tijdens de lockdown. Hoe je dat doet, lees je in deze blog!

Controle loslaten

Er zijn heel veel dingen waar we geen controle over hebben. Toch gedragen we ons soms alsof we wel controle hebben over wat er in de wereld of in onze omgeving gebeurt.

En hoe harder je je hieraan vasthoudt, hoe meer dit je kwelt. Het is verspilde energie. Waarom gefrustreerd zijn of zorgen maken, als je er toch niks aan kunt doen? Laat dus los waar je geen controle over hebt, zoals:

  • Hoe anderen omgaan met Corona
  • Welke maatregelen er wel of niet getroffen worden
  • Hoe lang de maatregelen nog gelden
  • Hoe anderen reageren

Regie houden

Pak daarnaast de controle die je wél hebt. De maatregelen geven je misschien het gevoel dat je nergens meer de regie over hebt. Maar je hebt wel controle op hoe jij omgaat met een situatie en hoe jij hierop reageert. Daarnaast bepaal jij hoe je je dag indeelt. Jij bepaalt wanneer je naar buiten gaat, wat je eet of hoeveel je het nieuws kijkt.

Dagstructuur

Ik weet de laatste tijd niet meer welke dag het is, structuur lijkt ver weg. Een ritme in je dag kan wel heel fijn zijn, voor je lichaam én geest. De voorspelbaarheid brengt namelijk je stresssysteem tot rust. Je kunt zelf zorgen voor wat meer ritme door bijvoorbeeld het volgende in te plannen:

  • Ontbijt, lunch en diner
  • Huishoudelijke taken
  • Werken
  • Bewegen
  • Frisse neus halen
  • Sociaal contact
  • Leuke activiteiten
  • Zelfzorg
  • Slapen en opstaan

Het is daarbij heel persoonlijk hoeveel behoefte je hebt aan structuur en hoeveel je wil plannen.

Voor mij zijn mijn eetmomenten in ieder geval heel belangrijk voor een vast moment. En ik ga graag elke dag op hetzelfde tijdstip naar bed.

Bewust omgaan met (sociale) media

Onthoud dat de media vaak nieuws negatief brengt, om het zo interessant mogelijk te maken. Trek dus niet teveel conclusies uit de titel van een nieuwsartikel en blijf zelf goed nadenken.

Ikzelf kies ervoor om beperkt het nieuws te volgen, omdat ik anders constant die negatieve informatie tot mij neem. Belangrijk nieuws krijg ik toch wel mee. En de persconferentie? Daarvan lees ik de samenvatting achteraf.

Ook met sociale media is het belangrijk om er bewust mee om te gaan. Kijk bijvoorbeeld eens naar je schermtijd, hoeveel uur per dag besteed je hieraan? Neem af en toe eens een moment zonder smartphone.

En: vul je sociale media met liefde ♡. Jij bepaalt wie je volgt, dus ontvolg de mensen waarvan je een negatief gevoel krijgt. Laat je inspireren! Zelf krijg ik veel positieve energie van Instagram, waar zoveel mooie (en gelijkgestemde) mensen te vinden zijn.

Dankbaarheid

Wellicht heb je het beoefenen van dankbaarheid wel vaker voorbij zien komen. En dat is niet gek, want het is zó krachtig. Je richt je aandacht namelijk op wat je wél hebt. Zeker in deze tijd worden we sterk getrokken naar alles wat we niet hebben of niet kunnen.

Hoe ik het nu toepas? Ik ben begonnen met een lijst in mijn uitwisbare notitieboek en elke dag schrijf ik een paar dingen op waar ik dankbaar voor ben. Elke keer als ik ernaar kijk, krijg ik een heerlijk gevoel. Want het is mijn lijst met mooie (maar ook simpele) dingen waar ik van geniet.

Dankbaarheid helpt je om kleine momenten van geluk te ervaren.

Bewust ademen

Bewust ademen is ook een hele krachtige tool en brengt je in het huidige moment. Je kunt je ademhaling observeren of je kunt een oefening doen om tot rust te komen, zoals:

  1. Adem 4 tellen rustig in door je neus
  2. Adem 4 tellen rustig uit door je neus
  3. Wacht 4 tellen

Als je buiten bent, haal dan eens een heerlijke diepe ademhaling. Laat die frisse en schone lucht toe! Vooral in de natuur zitten er allemaal deeltjes in de lucht die goed voor ons zijn.

Oordelen

In deze tijd lopen de meningen over de juiste maatregelen compleet uiteen. En dan gaat oordelen zo makkelijk: we doen het allemaal. Een gelukkiger persoon wordt je er helaas niet van en het verkleint je blik op het leven. Onthoud dat je nooit iemands hele verhaal kunt weten en wat iemands beweegredenen zijn.

Wees dus bewust over je oordelen en houd je niet te veel bezig met hoe anderen leven. Reageer vanuit liefde en compassie. Want daarvan hebben we meer nodig in deze tijd!

Heb plezier

Doe elke dag wat leuks, maakt niet uit wat. Zo zorg je ervoor dat je even wat minder je hoofd gebruikt en wat meer in je lichaam komt.

Luister bijvoorbeeld naar muziek, dans, zing, fotografeer, bak iets lekkers, knuffel, noem maar op. In deze blog heb ik een lijst gemaakt met allemaal leuke dingen die je kunt doen in de winter.

Connect met anderen

Betekenisvolle relaties zijn belangrijker dan ik me weleens realiseer. Zo las ik laatst een onderzoek waaruit bleek dat een sociaal netwerk het genezingsproces bevordert. En dat mensen die zich geliefd voelen, vaker een gezonder hart hebben dan mensen die zich niet geliefd voelen (gelezen in: Het zelfhelend vermogen).

Dit zijn maar voorbeelden, maar het deed me wel beseffen hoe belangrijk het is, om te investeren in betekenisvolle relaties.

^ gezellig picknicken met Jeffrey

Je kunt natuurlijk videobellen, chatten en op sociale media contact hebben. Maar binnen de maatregelen is het ook mogelijk samen buiten te wandelen of te sporten.

Daarnaast kun je 2 mensen thuis uitnodigen en bijvoorbeeld een leuk bordspel spelen. Voor een kleinere kans op virusverspreiding kun je zorgen voor goede ventilatie in huis.

Liefde is de gezondste emotie van allemaal” – Deepak Chopra & Rudolph E. Tanzi

Leef in het huidige moment

Misschien wordt je regelmatig meegezogen in wat er mogelijk gaat gebeuren in de toekomst. Bepaalde angsten en zorgen. Hierdoor vergeet je te leven in het huidige moment.

Mij helpt het om te beseffen dat het verleden en de toekomst niet bestaan: het zijn alleen maar gedachten. Je kunt daarbij proberen de situatie vooral te bekijken per dag. Manieren om te leven in het huidige moment:

  • Haal bewust adem
  • Heb aandacht voor een lichaamsdeel
  • Voel bijvoorbeeld je voeten op de grond
  • Of je billen op een stoel
  • Heb aandacht voor een zintuig (wat voel, zie, proef, ruik of hoor je)
  • Speel of doe even niks

In deze blog lees je wat mindfulness is en hoe je hiermee aan de slag kunt.

Natuur winter

Tip: download de gratis 30 dagen challenge: mindfulness met de natuur. Momenteel is het een winterversie. Je ontvangt deze door je in te schrijven bij de nieuwsbrief:

Ik wil de Mindful Green nieuwsbrief ontvangen

Check in bij jezelf

Het is altijd belangrijk om voor jezelf te zorgen en na te gaan hoe je je voelt. Deze vragen kunnen je hierbij helpen:

  • Hoe voel ik mij?
  • Hoe voelt mijn lichaam?
  • Ik heb nodig…

Wees lief voor jezelf.

Bewegen en buiten zijn

Daarnaast kan bewegen en even naar buiten gaan niet ontbreken in deze blog. Bewegen is niet alleen goed voor je fysieke gezondheid, maar zeker ook mentaal.

Bewegen vermindert stress, angst en somberheid. Er komen namelijk gelukshormonen vrij. Mijn favoriete bewegingen zijn yoga en lekker wandelen. Daarbij pak je gelijk wat daglicht en frisse lucht mee. Maak er een prioriteit van, het zal je goed doen!

Lees ook: mindful wandelen doe je zo

Benoem gevoelens en laat ze er zijn

Wellicht wil je je gevoelens over de hele situatie het liefst zo ver mogelijk weg stoppen. Toch zal je merken dat dit niet helpt en misschien zelfs averechts werkt.

Observeer juist je gevoelens en heb er aandacht voor. Laat die gevoelens er zijn. Het is prima, het is oké. Door het benoemen van je gevoelens worden ze juist minder sterk en hebben ze minder vat op je.

Schrijf je zorgen van je af

Het opschrijven van je zorgen, zorgt ervoor dat je gedachten worden geordend en je er meer afstand van kunt nemen. Er zijn zelfs onderzoeken die aantonen dat het opschrijven je stressniveau verlaagt.

Voorkom papierverspilling en gebruik een uitwisbaar notitieboek. Met de code MINDFULGREEN10 krijg je 10% korting op een uitwisbaar notitieboek van MOYU. Lees mijn review hier.

Omgaan met angst

Ik werd vanochtend getipt door mijn moeder over een nieuwsartikel, waarin stond dat één op de drie mensen op dit moment kampt met angstklachten. Dit artikel wilde ik zeker lezen, want ik was ontzettend blij dat deze kant ook eens belicht wordt.

“Artsen Covid Collectief vindt dat er onnodig veel angst wordt gezaaid over corona en wil burgers ‘beter informeren’. ,,98 procent van de mensen met Covid-19 belandt níet in het ziekenhuis, het sterftecijfer onder 70-minners is ongelooflijk laag. Toch maken veel mensen zich grote zorgen.” – Evelien Peeters (arts)

Praat over je angst met anderen: waar ben je precies bang voor? Beschrijf het zo concreet mogelijk. Het ontwijken van je angst, maakt het alleen maar groter. Je kunt het ook opschrijven, zoals de vorige kop. Besef dat het alleen maar gedachten zijn over de toekomst, die jij gelooft.

Volgens Louise Hay heb je elk moment de kans om te kiezen tussen angst en liefde. Heb vertrouwen in jezelf en het proces van het leven.

“Love is letting go of fear” – Gerald G. Jampolsky

Vraag om hulp

En als allerlaatste wil ik je meegeven dat om hulp vragen niet zwak is, maar sterk! Mensen vinden het heerlijk om anderen te helpen. En soms is dat net wat je nodig hebt.

Ik hoop dat bovenstaande blog jou inspireert om je mentale gezondheid serieus te nemen en voor jezelf te zorgen, vooral tijdens de lockdown. Heb jij nog een goede tip? Laat het weten in de reacties.

Liefs,
Lizanne

Geef een antwoord